Johan Grimonprez | dial H-I-S-T-O-R-Y

“Get killed, and maybe they will notice you.”

Don DeLillo, Mao II

dial H-I-S-T-O-R-Y (1997), de overrompelende film waarmee Grimonprez internationaal doorbrak na de première tijdens Documenta X (1997), is een wervelend onderzoek naar mediastrategieën waarin televisiebeelden en homevideo’s samenvloeien in het portretteren van terrorisme. De film vertrekt vanuit een dialoog tussen een schrijver en een terrorist, gebaseerd op Don DeLillo’s roman ‘Mao II’ (1991). De romanschrijver beweert dat de terrorist – die in staat zou zijn de media vernuftiger te bespelen – de maatschappelijke rol van de schrijver onnodig heeft gemaakt. Onder het mom van een kroniek van vliegtuigkapingen legt dial H-I-S-T-O-R-Y uiteindelijk de ‘kaping’ bloot van de realiteit door de media. De film ontvouwt de verborgen dimensies van onze gemediatiseerde cultuur in termen van mediaspektakel, angstindustrie en toenemende vergetelheid.

“Novelists and terrorists play a zero-sum game. What terrorists gain, novelists lose. Years ago I used to think it was possible for a novelist to alter the inner life of the culture. Now bomb-makers and gunmen have taken that territory. They make raids on human consciousness. What writers used to do before we were all incorporated.”

Don DeLillo, Mao II  (New York: Viking, 1991)

dial H-I-S-T-O-R-Y (1997) is te zien in de tentoonstelling Johan Grimonprez | It’s a Poor Sort of Memory that Only Works Backwards: On Zapping, Close Encounters and the Commercial Break, tot 29.01.2012 in S.M.A.K.

 

One comment

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>