JOACHIM KOESTER | Sympathy for Aleister Crowley?

Joachim Koesters video ONE+ONE+ONE, die nu in zijn solotentoonstelling in S.M.A.K. te zien is, draait rond de beruchte Aleister Crowley. In deze blogbijdrage wordt onder meer zijn invloed in de Britse rockwereld belicht.

David Schelfthout

In de dubbelprojectie ONE+ONE+ONE laat Joachim Koester in Cefalú een jonge vrouw op zoek gaan naar Aleister Crowley’s “Abbey of Thelema”. De zogenaamde abdij is nu een complete ruïne, maar ook al toen Crowley en zijn volgelingen er verbleven (1920-1923) was het een uiterst primitief bouwsel, amper één verdieping hoog, zonder sanitaire voorzieningen.

Tijdens een reis in Sicilië in april 2012 reden we van Messina naar Palermo. We verlieten de snelweg in Cefalú om te lunchen. Aardig kuststadje, tegen een rotswand aangebouwd, charmant historisch centrum, uitdeinende nieuwbouwwijken en een slinger vakantieverblijven langs de promenade.

Geen verwijzingen naar Crowley. Geen straten of pleinen naar hem vernoemd, geen wegwijzers naar de ruïne van zijn abdij. Crowley is duidelijk geen Shelley of Lord Byron, Britten die in Italië al wel eens een piazza  of corso toegewezen krijgen.

Aleister Crowley (1875-1947) was een man met vele gezichten: occultist, zelfverklaard wereldleraar, seksmagiër, societyfiguur, wereldreiziger, alpinist, openlijk biseksueel, sekteleider, manipulator, provocateur, klaploper, druggebruiker, antisemiet, propagandist voor Duitsland tijdens de Eerste Wereldoorlog. Maar ook vooral schrijver en dichter – tijdens zijn leven publiceerde hij meer dan 100 titels. Een controversieel figuur, verafschuwd door de pers, af en toe opgevrijd door de Britse beau monde. Een beetje zoals Oscar Wilde. Maar in tegenstelling tot deze laatste werd Crowley’s literair werk niet bijzonder hoog aangeschreven. Doorslagjes van Baudelaire en Swinburne, vonden de critici. En veel te hermetisch. Nauwelijks een voetnoot in de Britse literatuurgeschiedenis.

Enkele jaren na zijn dood verwierf Crowley hernieuwde populariteit bij neopaganisten, satanisten en hordes andere non-conformisten. En nog iets later werd hij de held van een hele lichting Britse rockmuzikanten. De Beatles plaatsten hem op de hoes van Sgt. Pepper’s. Bowie en Ozzy Osbourne schreven songs over de man. De jongens van Led Zeppelin waren verwoede verzamelaars van Crowley-memorabilia. Jimmy Page kocht zelfs Boleskine House, ooit Crowley’s landgoed. Ook de Rolling Stones beschouwden zichzelf eind jaren ’60 als volgelingen van Crowley. Jagger liet zich in meerdere nummers inspireren door Crowley’s geschriften.

Koester laat de mysterieuze jonge vrouw aan het eind van zijn film dan ook het ritme van Sympathy for the Devil drummen naast de vervallen abdij. Sympathy for Aleister Crowley?

One Reply to “JOACHIM KOESTER | Sympathy for Aleister Crowley?”

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *