Interview met Massimo Bartolini

Net voor de opening van de tentoonstelling STUDIO MATTERS +1 van Massimo Bartolini, haalden we de Italiaanse kunstenaar nog even voor de camera.  Bekijk in onderstaand filmpje wat hij vertelt over zijn nieuw werk ‘Otra Fiesta’, dat speciaal voor S.M.A.K. werd gerealiseerd. Het metershoge orgel, opgebouwd uit de metalen pijpen van een bouwsteiger, functioneert als een automatisch spelend draaiorgel.

Voor S.M.A.K. werd een nieuwe compositie gemaakt door free jazz muzikant Edoardo Marraffa. Tijdens de openingsavond werd op deze muziek een tekst van de Argentijnse dichter Roberto Juarroz a capella ingezongen door jazz-zangeres Deirdre Dubois. De ‘leegte’ uit het gedicht van Juarroz en de leegte die de metalen bouwsteiger visualiseert, zijn voor Bartolini een metafoor voor de huidige staat waarin de architectuur zich bevindt.

Massimo Bartolini, bij ons vooral bekend door ‘Bookyards’, de openluchtbibliotheek die hij in het kader van TRACK realiseerde in de wijngaard van de Gentse Sint-Pietersabdij, toont naast het metershoge orgel ook object-sculpturen en tweedimensionale werkjes. Deze werken ontstonden de afgelopen tien jaar in de luwte van Bartolini’s atelier. De ‘studio matters’ verwijst naar deze kleine objecten: ‘studio matters’ betekent zowel ‘studiomaterialen’ als ‘de studio doet er toe’. Er zijn inkttekeningen, collages met gevonden voorwerpen en aangetaste prints, maar ook een judoband, opgespannen tussen vloer en plafond, een grillige steen die balanceert op een parel en uitvergrote, albasten abrikozenpitten. Het zijn allemaal ambachtelijke vingeroefeningen die inkijk geven in de poëtische verbeeldingswereld van de kunstenaar.

De tentoonstelling ‘Massimo Bartolini | Studio Matters +1’ loopt nog tot 22.09.2013 in S.M.A.K.

Video geproduceerd door Stargazer – stargazerfilms.be

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *