De ‘Sunset Series’ van Rachel Harrison

door S.M.A.K.

Fotografie, als medium voor reproductie, heeft altijd een belangrijke plaats ingenomen in het oeuvre van Rachel Harrison. Als beeldhouwer gebruikt zij foto’s echter als sculpturale elementen, waarbij ook het tactiele wordt meegerekend. In 2000 vond zij een snapshot van een zonsondergang in New York. In haar atelier begon ze de foto te fotograferen, in- en uitzoomend, focussend op details en texturen, experimenterend met licht en lenzen. Zo realiseerde ze van één enkele foto een hele reeks, de ‘Sunset Series’ (2000-2012).

Sunset_24

Vele kunstenaars voor haar namen al foto’s van foto’s, vooral kunstenaars van de Amerikaanse Pictures Generation uit de jaren ’80, zoals Sherrie Levine. In die tijd werden gefotografeerde foto’s vooral benaderd als immateriële, spookachtige, animistische beelden. Twee decennia later, toen de artistieke fotografie in crisis raakte door de digitalisering, verschoof de interesse van kunstenaars naar de cinematografische en materiële kwaliteiten van foto’s. Harrison zag haar gevonden foto dan ook niet als een archiefbeeld maar als een smoezelig artefact, een sculpturaal materiaal.

Door de zonsondergang – het toppunt van kitsch en cliché – eindeloos te herhalen, holt Harrison de betekenis ervan nog meer uit. Hoewel ze de foto als sculptuur behandelt, valt niet te negeren dat het onderwerp ervan, de zonsondergang, fotografie juist terugbrengt tot de kern, namelijk de wisselwerking tussen licht en donker.

Sunset_31

De tentoonstelling Rachel Harrison | Fake Titel: Turquoise-Stained Altars for Burger Turner loopt nog tot 05.01.2014 in S.M.A.K.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *