‘Oedipus Marshal’ van Javier Téllez

door S.M.A.K.

Als zoon van twee psychiaters groeide de Venezolaanse kunstenaar Javier Téllez (°1969, Valencia) op in een omgeving waar geesteszieken deel uitmaakten van het dagelijkse leven. In zijn filmprojecten gaat hij intense samenwerkingen aan met doorgaans ‘onzichtbare’ populaties, zoals psychiatrische patiënten.

tj_2007_oedipus

‘Oedipus Marshal’ (2006) is een variatie op de Griekse tragedie ‘Oedipus Rex’ van Sophocles, opgevat als een Westernfilm en geïnterpreteerd door leden van het Oasis Clubhouse, een onafhankelijke faciliteit voor geesteszieken in Grand Junction, Colorado. Eén van de  leden, Aaron Sheley, die film studeerde in Los Angeles voor hij werd gehospitaliseerd, schreef mee aan het script en speelt de hoofdrol van de  film. ‘Oedipus Marshal’ brengt vier elementen samen: de Western, de  klassieke Griekse tragedie, het Japanse No-theater en geestesziekte. Javier Téllez vroeg de Oasis Clubhouseleden om deze elementen te verweven  in het verhaal van de film: zo worden Koning Laius en Koning Oedipus voorgesteld als stadsmaarschalken, wordt Oedipus in de film neergezet  als iemand met acute psychoseaanvallen (eerder dan met neurotische  trekjes zoals Freud die in de mythe las) en neemt het Orakel van Delphi  het lichaam aan van een zigeunerachtige waarzegster.

In het spook stadje Ashcroft (bijna even archaïsch als het klassieke Thebe zelf), nabij Aspen, Colorado, lijken de geesten uit de Griekse  mythe hun tragedie eindeloos her op te voeren volgens de traditionele  structuur van het Japanse No-theater waarin de wereld van de doden  in verbinding staat met de wereld van de levenden. De acteurs dragen  bovendien de typische beschilderde houten maskers uit het No-spel.Maskers zijn een terugkerend motief in Téllez’ werk: ze illustreren het  carnavaleske en het rollenspel en symboliseren het verweer tegen sociale vooroordelen en het stigmatiseren van de mentale zieken.

‘Oedipus Marshal’ werd geproduceerd door het Aspen Art Museum. Hieronder volgt een conversatie tussen Javier Téllez en AAM directeur en hoofdcurator Heidi Zuckerman Jacobson.

‘Praise of Folly’ in S.M.A.K. brengt Javier Téllez’ belangrijkste films en installaties van de laatste tien jaar samen en is daarmee het omvangrijkste overzicht van zijn werk tot nu toe. Van 12.10.2013 tot 26.01.2014.

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *