Collectieonderzoek III: Kunst in Europa na ’68 – Anne & Patrick Poirier

‘La colonne pour la Villa Adriana’ van het kunstenaarsduo Anne & Patrick Poirier was te zien tijdens de in 1980 door Jan Hoet opgezette tentoonstelling ‘Kunst in Europa na ’68’. In de huidige museale presentatie van het collectieonderzoek rond deze cruciale tentoonstelling in de geschiedenis van S.M.A.K. is het werk wegens zijn omvang niet opgesteld. Om deze reden zetten we het kunstwerk hier even extra in de kijker.

La colonne pour la Villa Adriana (1979), verwerving 1979

door Annelies Vantyghem

KiE_Piorier
Anne & Patrick Poirier, La colonne pour la Villa Adriana (1979)

Sinds hun samenwerking in 1970 creëren Anne (°1941, Nantes) & Patrick (°1942, Marseille) Poirier installaties die verwijzen naar vergane culturen en beschavingen. Vanuit een grote belangstelling voor de antieke wereld maken ze ogenschijnlijk wetenschappelijk verantwoorde schaalmodellen en artistieke reconstructies van archeologische vindplaatsen. Afwisselend benaderen ze de site als geheel of focussen ze zich op een welbepaald object of deel ervan. Installaties met nagemaakte brokstukken van klassieke gebouwen en beelden, soms louter gebaseerd op literaire, fictieve bronnen of antieke mythen, zijn het resultaat.

In 1977-‘78 bezochten Anne & Patrick Poirier de Villa Adriana, het in Tivoli bij Rome gelegen zomerverblijf van keizer Hadrianus. Hadrianus was Romeins keizer van 117 tot 138. Hij was bekend voor idealistisch-utopische vernieuwing op gebied van architectuur. Tijdens hun verblijf in Tivoli deden Anne en Patrick Poirier historisch onderzoek. Tegelijk verkenden ze hun eigen utopieën en inventies op artistiek vlak.

Gefascineerd door de ruïnes van de site ‘reconstrueerden’ ze het verleden en ‘herschiepen’ ze met ‘La colonne pour la Villa Adriana’ een restant van de villa in de vorm van een installatie: een enorme, in trommels uiteengevallen zuil. Puur vormelijk en los van elke anekdotiek evoceert dit werk als een soort prototype de oneindige mogelijkheden van creatie. Het artistieke universum van de Poiriers is een mythische wereld, waarin rationaliteit, harmonie en evenwicht worden benadrukt en verheerlijkt, alsof er niets anders bestaat dan perfecte vormen binnen een ideale wereld.

Tot vandaag is dit het enige werk van Anne & Patrick Poirier in de S.M.A.K.-collectie.

5 Replies to “Collectieonderzoek III: Kunst in Europa na ’68 – Anne & Patrick Poirier”

  1. Santorum supported, the Benedict Arnold of the Republican party, Arlen Specter for reelection. Specter once a Republican switched to be a democrat. Specter became the culminating and final vote for ObamaCare. For you conservatives out there, Specter then went on to call for the repeal of the Defense of Marriage Act. ObamaCare depending on the source states that it will cost between $400 billion and $1.2 trillion. The Congressional Budget Office states that the cost will be $829 billion with job losses totaling around 1.6 million. All because Santorum willingly supported the Specter. In fact, read the PA articles he was on a crusade to get him reelected.

  2. Yeah iguess Grunge isn’t probably the right genre for this…lol, i’m enjoying doing some more rock type stuff at the moment rather than the heavier stuff, but it’ll be back soon sorry to say for you jack….although one thing you might have an interest in, i’m re-doing unamed unfinished but properly, so should be a challenge as that was done many moons ago….

  3. Ravie de te voir! Tu es superbe! Comme quoi, faut se lancer parfois Et tes petits bonheurs sont proches des miens, ça fait du bien de penser à la simplicité des choses parfois!Allez les commentaires (Aah, tous ces gens qui lisent et filent en douce…lol)bon, je retourne à mon tricot bisous

  4. Actually loads of them do voluntary work, not only because it entitles them if unemplyed to apply for council housing, but it can speed up citizenship, or if they are asylum seekers can help their chances of being granted permanent leave to remain. The charity shops round my way all seem to have immigrants, which makes it bloody boring for the old ladies who traditionally work in them and who do so mainly to meet other old ladies for a chat, especially when the immigrant can barely speak English!   1 likes

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *