Installation Art | Who Cares?

een blik achter de schermen: beheer en behoud van installatiekunst

De conservering van hedendaagse beeldende kunst vormt een blijvende uitdaging voor musea. Kunstenaars maken multimediakunstwerken en installaties van vergankelijke materialen als was, rubber en PURschuim. Kunnen deze werken bewaard blijven voor de kunstliefhebbers van de toekomst?

S.M.A.K. was één van de actieve partners binnen het Europese onderzoeksproject Inside Installations: Preservation and Presentation of Installation Art dat tussen 2004 en 2007 plaatsvond. Samen met ondermeer Tate Modern in Londen en Reina Sofia in Madrid onderzocht S.M.A.K. de complexiteit van installatiekunst en de vraagstukken die daarbij opgeroepen worden als een installatie wordt opgenomen in een museale collectie.

Installation Art: Who Cares? (Nederlands ondertiteld) from We Like Art on Vimeo.

Hoe bewaart en installeert museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam bijvoorbeeld Notion Motion van Olafur Eliasson? Dit werk beslaat 1.500 m2 en bestaat uit water, licht en beweging.

Hoe gaat een museum om met kunstwerken die gebaseerd zijn op gedateerde technologie? Een grote groep experts werkte aan de complete restauratie en digitalisering van Exchange Fields, een tien jaar oude interactieve video-installatie van Bill Seaman uit de collectie van Museum Ostwall in Dortmund.

Is Tate Modern in staat om de authenticiteit te bewaren van de verworven performance This Is Propaganda van Tino Sehgal? De kunstenaar staat geen enkele vorm van documentatie toe: zal het museum dit werk toegankelijk kunnen maken en houden voor het publiek?

Dit soort onderwerpen vormen het werkterrein van conservatoren en restauratoren in musea voor moderne en hedendaagse kunst. De documentaire Installation Art: Who Cares? biedt een breed (museum)publiek een blik achter de schermen om inzicht te geven in de dagelijkse praktijk van het beheer en behoud van installatiekunst.

Samenwerking
Installation art: Who Cares? is in opdracht van de SBMK tot stand gekomen in samenwerking met een groep conservatoren en restauratoren van 35 Europese musea, met financiele ondersteuning van het EU Culture Programme. Allen waren betrokken bij twee Europese onderzoeksprojecten over conservering, presentatie en documentatie van complexe kunstwerken: Inside Installations (2004-2007) and PRACTICs (2009-2011).

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *