Uitgelicht | ‘Garten’ van Lois Weinberger

De collectie van S.M.A.K. in woord en beeld

door Inge Braeckman

Hoe natuur en cultuur met elkaar vervlochten zijn en fusioneren, en niet noodzakelijk elkaars tegenpolen zijn: dat is het centrale onderwerp in het werk van Lois Weinberger. Zo importeerde Weinberger voor zijn project What is beyond the plants / is at one with them (1997) op Documenta X onkruid van landen wier immigranten als problematisch worden beschouwd; op die manier gaf hij een andere betekenis aan de uitdrukking ‘Niet in mijn achtertuin’. Dat onkruid werd op een aantal afgedankte treinsporen geplant in de buurt van het Kasselse centraal station.

Weinberger werkt trouwens graag met bedreigde plantensoorten en vaak op verlaten, perifere zones in de stad of op het platteland, iets wat hem in staat stelt de hiërarchie der dingen te onderzoeken. Zijn creaties en environmentprojecten getuigen over verstedelijking, migratie en globalisering. Met de handeling van het tuinieren, en meer bepaald het gegeven van de tuin zelf, geeft hij gestalte en uitdrukking aan het verbond, de verzoening tussen de natuur en de menselijke ingreep, waarbij de onvoorspelbaarheid van de natuur een belangrijke rol speelt. Zo bestaan zijn ‘verplaatsbare tuintjes’ uit plastic zakken die gevuld worden met aarde afkomstig van verschillende verlaten terreinen. Die aarde bevat nog restanten van de erop aangetroffen planten, die worden vermengd met ruderale zaadjes. Garten is in dezelfde optiek een karakteristiek werk waarin het begrip ‘tuin’ wordt aangewend als een manier om de cultuur te becommentariëren en de natuur haar werk te laten doen. In een plastic bassin worden samengebonden kranten overwoekerd en doordrongen van de natuur.

 

Lois Weinberger (Stams, AT, 1947) beschouwt zichzelf als een veldwerker. Ruderale planten zijn een uitgangspunt voor zijn hele oeuvre dat zowel uit tekeningen, foto’s, teksten en film bestaat, als uit grote projecten in de publieke ruimte. Weinberger was van 1993 tot 1994 professor aan de academie in Karlsruhe. Sinds 2003 werkt hij samen met zijn vrouw, Franziska Weinberger (1953). In 2009 vertegenwoordigde het kunstenaarsduo Oostenrijk op de Biënnale van Venetië.

Technische fiche: Lois Weinberger, Garten, 1997-2003 (mixed media | ca. 30 x 40 x 20 cm)

Werk van Lois Weinberger is te zien in de collectiepresentatie Tomorrow Is The Question.

Deze tekst verscheen eerder in De Standaard Museumcollectie | S.M.A.K. (Lannoo, 2011)

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *